Sunday, April 17, 2011

cerita saya Pilihanraya DUN SARAWAK

rata-rata sedia maklum bahawa undi masyarakat cina telah beralih arah. kertas undi cina adalah untuk parti cina dan buat asa ini MCA dan GERAKAN di semenanjung dan SUPP di Sarawak tidak lagi dilihat sebagai parti orang cina. alasanya ialah MENGUNDI MCA/GERAKAN BERERTI MENGUNDI NAJIB (UMNO) dan MENGUNDI SUPP BERERTI MENGUNDI TAIB (PBB) atau lebih mudah mengundi kuasa pilitik melayu/buiputera. 
atas alasan inilah maka DAP memalu gendang perpecahan kaum...kononya hanya DAP yg mampu memberikan kuasa politik orang cina. sentimen pengundi cina dapat dilihat dengan jelas di sekitar Kuching terutama disekitar tabuan di peti undi peding dan padungan. Lautan manusia memenuhi pentas DAP dengan beberapa bloogers dan facebookers pembangkang menayangkan gambar tersebut bahawa rakyat sarawak sedia utk berubah namun sebenarnya lautan manusia tersebut adalah hanya dari rumpun cina sarawak. tidak ada bahasa sarawak@iban@orang ulu@bidayuh kedengaran. BAHASA MELAYU JAUH SEKALI!!! hanya bahasa ibunda cina sahaja....
maknanya pentas ceramah malam sebelum pilihanraya adalah ceramah politik orang cina kepada orang cina....fullstop!!! bagaimana saya tahu??? saya tersekat dalam kesesakan berhampiran bulatan di tabuan jaya.....buat pencacai pembangkang...perhimpunan itu hanyalah perhimpunanorang cina bukan rakyat sarawak...walaupun tak dinafikan mungkin ada sebilangan kecil bangsa sarawak yg lain turut berada disana.

saya menganalisis beberapa peti undi

Pandungan milik DAP, 90% pengundi cina membawa kepada lebih kurang 14,400 kertas undi cina... DAP mendapat 11,957 undi. kasimpulan yg boleh dibuat SOLID UNDI CINA PADA DAP!!!

Pending milik DAP, 89% pengudi cina membawa kepada lebih kurang 19K kertas undi cina...DAP dapat 14,357 undi, kesimpulanya SOLID undi cina utuk DAP.

Kota sentosa milik DAP, 70% pengundi cina = 14K undi cina, DAP raih 12,594... solid lagi

Batu Kawah milik DAP, 55% pengundi cina = 8K kertas undi cina, DAP raih 7,439 undi...hampir solid....lebih menarik 2006 ia milik SUPP dgn majoriti 4180 undi swing!!!!

perkara yang sama berlaku pada kawasan2 yang undi pengundi cina melebihi 50% dalam satu-satu kawasan....sehinggakan PKR juga mendapat tempias apabila mendapat undi tertinggi di kawasan padat pengundi cina....

tulisan ditukarkan dari BOLD kepada normal...kerana ia kerusi milik BN tetapi mohon perhatikan pola pengundi cina!!! 

Muara Tuang 16% pengundi cina = 2157 kertas undi cina dan PAS dapat 3169 undi, saya simpulkan 80%-90% undi cina adalah untuk PAS walaupun BN menang 

DUN Tengoh dan Tarat mepunyai 25%-30% pengundi cina yang menbawa kepada jumlah pengundi cina seramai 3000-4500 undi cina...dan PKR meraih lebih daripada 4K undi dan majoriti BN jatuh agak ketara..

berikut adalah analisis pengundi di bebrapa peti undi...saya juga dapati undi melayu/melanau, bidayuh dan orang ulu boleh disifatkan mesra kerajaan manakala undi masyarakat iban masih berpihak lebih 60% kepada BN mungkin dipengaruhi oleh pengaruh tanah adat....

CINA TELAHPUN MENOLAK BN SECARA TOTAL DAN KITA BOLEHLA MULA BERKIRA-KIRA bahawa kawasan majoriti pengundi cina bolehlah kita simpulkan milik MEREKA dan peratusan pengundi melebihi 30% maka kawasan itu mungkin boleh berpihak kepada mereka...oleh itu adalah perlu dipastikan kawasan peratusan melayu dan bumiputera yang tinggi perlu ditandingi oleh wakil calon komponen melayu dan bumiputera...MCA,GERAKAN dan SUPP musuh anda adalah DAP dan beberapa kerusi PKR!!!! no more malays/bumis voter for CHNESE PARTY...so sorry....MIC excluded sebab tak ada kawasan yang solid pengundi india....

6 comments:

Anonymous said...

Dalam pemikiran orang cina ,kalau undi PAS bermakna memberi kekuatan kepada DAP kerana bagi mereka DAP adalah ketua dalam pakatan.

ini bukan saja berlaku di Sarawak malah sudah lama diketahui dan dipraktikkan oleh cina semenanjung.

Formula yg simple inilah yg memakan BN kerana undi parti-parti cina dalam BN seperti undi UMNO.

Senjata kerap makan tuan tetapi tuan senjata tetap sayangkan senjatanya...kenapa...?

amieiezam said...

kita perlu pastikan senjata mereka juga boleh makan mereka semula... bagaimana caranya?

BILA MANA ORANG MELAYU TANPA MENGIRA PARTI BERSATU...UMNO TAKPERLU BERGABUNG DGN PAS TETAPI PERLU CARI TITIK PERTEMUAN...

d said...

Saya Perjuangan..

JUTAAN TERIMA KASIB kerana melayari biog saya.

SAYA amat tertarik dengan penulisan dan isu yang disampaikan dari blog anda yang ternyata ada kualiti yang tersendiri.

Ianya juga memberi peransang buat saya untuk memantapkan lagi penulisan saya.

SYABAS saya ucapkan buat anda kerana berjaya mengendalikan blog ini dengan begitu mantap.

Saya telah linkkan blog anda dalam senarai blog pilihan di blog saya agar pengunjung blog saya dpat bkongsi penulisan anda.


Sekian, Salam Kasih ikhlas dari,

Melayu CinDia
Blogger Gelombang Rakyat

http://gelombang-rakyat.blogspot.com/

amieiezam said...

terima kasih GR sudi jengah blog teman

insyaallah teman taknak anak cucu teman menumpang dibumi sendiri

Anonymous said...

Salam
keputusan pilihanraya sudahpun diketahui. Dari nkeputusan itu...dengan jelasnya kaum cina tak perlukan BN lagi. So, bagi saya hidup mesti diteruskan. Kerajaan BN kini (TANPA CINA) harus merangka strategi pembangunan kepada pengundi pengundi setia. Bagi saya mudah sahaja...USAH DIRAYU PADA YANG TAK SUDI.... Banyak lagi kawasan kawasan pengundi setia yang masih daif terutamna di Sarawak yang amt memerlukan perhatian serius... Jangan lupa...BN Sarawak nyawa kerajaan BN sekarang....ANDAI JATUHNYA BN SARAWAK...MAKA AKAN MEMBAWA KEJATUHAN BN KESELURUHANNYA ...
Wassalam

amieiezam said...

usah dirayu pada yang tak sudi...saya setuju...tapi tidak lah menolak secara total...sekadar 20%-30% masih berpihak kepada BN pn cukup baik dan realistik buat masa ini...pintu BN masih terbuka...tapi ingat HATI INI PERNAH CINA GURIS LUKA!!!!!

SAYA SAYANG UTUSAN MALAYSIA

SAYA SAYANG UTUSAN MALAYSIA
dari airmata , darah dan keringat melayu

LS8 SOKONG

LS8 SOKONG

RACIST dan perlu di BOIKOT

RACIST dan perlu di BOIKOT

FEEDJIT Live Traffic Feed

lihatlah DUNIA

amieiedaLUV

semalam...aku mengenalimu....
kemudian...aku terpaut padamu....
kelmarin...cinta ini bersatu....
dan KINI...aku terus menyayangimu...
dan ESOK...akan terus menyayangimu...
hingga AKHIR WAKTU...